11 tips för att skriva den perfekta jobbannonsen

0
minuter läsning
Blogg
May 2, 2023
tips för hur skriver man en bra jobbannons
Här är checklistan att gå igenom innan du publicerar din nästa jobbannons.

Vi som jobbar på TB-Group har läst tusentals jobbannonser inom alla våra affärs- och specialistområden. Vissa jobbannonser sticker ut mer och fångar intresset direkt, medan andra kan upplevas som rätt platta och enkelsidiga. Det viktigaste är att annonsen kan hjälpa dig att attrahera rätt kompetens och rätt kandidater till tjänsten du önskar tillsätta. Nedan får du våra tips och en checklista att gå igenom innan du publicerar din jobbannons.

Börja i rätt ände av rekryteringsprocessen

Det kan vara väldigt frestande att direkt skriva ihop en jobbannons och publicera den. Men för att säkerställa att annonsen får rätt innehåll, är genomtänkt och välförankrad med arbetsbeskrivning och kravspec så behöver du börja i rätt ände av rekryteringsprocessen. Läs mer här om hur du kan strukturera en rekryteringsprocess, samt denna välbesökta artikel och gratismall för arbetsbeskrivningar. Ju bättre du förbereder allt längs vägen, desto större sannolikhet att du rekryterar rätt person i slutändan och slipper onödiga kostnader.

TB-Groups checklista för jobbannonser

Innan du ska skriva - eller om du precis har skrivit din jobbannons - kan du gå igenom de 11 tipsen nedan.

  1. Välj rätt rubrik. Fånga intresset omgående genom att vara tydlig med vilken tjänsten är. I vissa branscher och på vissa företag kan även rubriken vara en ypperlig plats för att vara lite fyndig också eller på annat sätt få in en känsla från företagskulturen.
  2. Välj rätt titel. Titeldjungeln kan ibland vara svårmanövrerad och en jobbtitel som är förankrad i ett företag kan vara en helt annan på ett annat företag – trots så gott som identiska arbetsuppgifter. Fundera även en gång extra om det är ”chef”, ”manager”, ”ansvarig”, ”koordinator” eller liknande som är rätt för tjänsten.
  3. Beskriv tjänsten tydligt - men sväva inte ut för mycket. Det är viktigt att scopet blir greppbart för den som ögnar igenom annonsen, bara råka se den i sitt flöde eller ser ett utdrag från den i ett samlingsmail där olika tjänster utannonseras.
  4. Framhäv vad ni som företag erbjuder. Här kan du gärna lägga lite extra krut och eftertanke. Just denna bit glöms lätt av i jobbannonser och man hamnar bara i text efter text om man arbetsgivaren eftersöker, men inte vad arbetsgivaren erbjuder. Notera att Gen Z är den första generationen som har vuxit upp med obegränsad tillgång till information via internet och sociala medier. Detta har påverkat deras syn på jobbsökande och vad de förväntar sig av en arbetsgivare.
  5. Vägar för karriärutveckling och internutbildning. Har företaget ett bra erbjudande för vidareutveckling kan detta med fördel framhävas redan i jobbannonsen.
  6. Skippa ”copy paste” på gamla annonser. Uppfinn inte hjulet i onödan om du nyligen rekryterat till en liknande tjänst, men var noga med att lusläsa igenom den gamla texten, fundera på om den gav önskvärt resultat samt om den är fortsatt relevant. "Chat GPT / Open AI" är antagligen något som inte ens omnämndes i en enda jobbannons före 2023, men kan vara ett krav på att man ska behärska att använda idag. Den här typen av verktyg, system osv. kan i vissa branscher och tjänster ändras snabbt.
  7. Must haves vs. Nice to haves. Skriv inte en lång önskelista på allt som du någonsin önskat dig av en medarbetare. Välj vad som är viktigt och väsentligt. Se gärna vårt exempel på kravprofil här, där just denna uppdelning av krav och meriter är en viktig del. Kandidater ser snabbt igenom en orealistisk jobbannons, de kan sina jobb och har ofta en bra känsla för vad som är rimligt att kräva i en tjänst.
  8. Beskriv företagskulturen. Företagskulturen kan vara av stor betydelse för potentiella kandidater. Flertalet studier och undersökningar visar att ex. Gen Z anser att företagskulturen är viktigare än lön när de väljer jobb. Enligt en studie från Glassdoor ("Why Is Gen Z So Different? Understanding the New Workforce.”), skulle nästan två tredjedelar av de som tillhör Gen Z hellre arbeta för ett företag med en positiv företagskultur även om det innebär en lägre lön, jämfört med att arbeta för ett företag med högre lön men en ”dålig” företagskultur. En annan undersökning ("Inside the Mind of Today's Candidate") från Linkedin visar att 71% av Gen Z helst vill arbeta för ett företag med en stark företagskultur, och att det är den tredje viktigaste faktorn (efter karriärmöjligheter och flexibilitet) som de letar efter i en arbetsgivare.
  9. Använd med fördel punktlistor. Dessa gör att annonsen är lättare att ”scanna av”. Ibland blir annonser långa textmassor och man kan till och med missa kandidater som inte tillräckligt snabbt lyckas bilda sig en uppfattning om huruvida tjänsten kan vara intressant och relevant för just dem.
  10. Överväg hur många förkortningar och akronymer du ska använda. Ibland kan de vara en fördel – för att de rätta kandidaterna helt enkelt ska vara välbekanta med förkortningarna i fråga om de har de rätta kvalifikationerna. Men det kan också vara avskräckande eller till och med på gränsen till floskligt om förkortningarna landar fel eller överanvänds.
  11. Personligt, fyndigt och kanske lite charmigt? Var inte rädd för att visa företagets personlighet och kultur genom tonen i annonsen. Fyndiga uttryck eller en lekfullhet kan både fånga intresse men också ge kandidaten en känsla för företagets kultur.

Läs gärna vår lista med fem fallgropar i jobbannonser också som komplement till ovan lista.

Ett tips för formgivning av annonser, exempelvis om du ska dela annonsen i sociala medier, är att kika in på Canva som har en mängd olika och smidiga mallar.

Vi på TB-Group kan också hjälpa dig med att skriva en jobbannons som en del av våra premium-paket. Kontakta oss för mer information.