Sju myter om rekrytering

0
minuter läsning
Blogg
March 30, 2023
vilka frågor ska man ställa vid en referenstagning
Kostar en rekrytering verkligen tre månadslöner? Får alltid kandidaten med bäst CV jobbet? Behövs personliga brev egentligen?

Vad är sant och vad är falskt av allt du hör om rekryteringar? Vi har sammanställt några av alla de myter som florerar om rekryteringar.

Myter och sanningar

  1. Myt: Den utifrån utbildning och jobberfarenhet bäst kvalificerade kandidaten får alltid jobbet.
  2. Tidigare jobb och erfarenheter kan ofta vara avgörande för att alls komma in i en rekryteringsprocess. Däremot är dessa faktorer inte avgörande för om personen i fråga i slutändan får jobbet eller ej. Att vara en s.k. ”cultural fit”, hur du potentiellt klickar med din blivande chef eller team och vilken utvecklingspotential du har spelar också in. I många företag jobbar man enligt devisen ”hire for attitude, train for skill”. Företagskulturen spelar allt större roll överlag i vilka kandidater man tror blir en bra matchning för tjänsten och företaget.
  3. Myt: Du behöver ha kontakter för att få ett jobb.
  4. Ett stort nätverk, oavsett om det handlar om vänner, studiekamrater, träningskompisar, eller arbetskollegor, är alltid en fördel för att få nys om tjänster som kanske inte annonseras publikt, eller för att få en rekommendation in till ett företag i första skedet. Med det sagt är det inte avgörande. Tjänster publiceras ofta publikt, det finns företag som inte vill främja ”svågerpolitik” (nepotism) och har du en uppdaterad LinkedIn-profil t.ex. kan företag och headhunters likväl hitta dig. Ditt engagemang och intresse för ett företag och en tjänst kommer också att spela in, företag vill anställa personer som är genuint intresserade och verkligen vill ha jobbet. Så ge inte upp om du får ett eller flera nej, fortsätt att söka och håll exempelvis kontakten med rekryteraren via LinkedIn.
  5. Myt: Personligt brev behövs inte längre
  6. Ett personligt brev eller åtminstone några rader om dig själv i ditt CV kommer hjälpa dig att summera dina kompetenser och vem du är på ett både trevligt och effektivt sätt. Det ger dig dessutom en chans att sälja in dig själv ytterligare och varför just du passar för tjänsten du söker. Det personliga brevet kan få dig att sticka ut bland de sökande och kanske fångar du rekryterarens intresse genom att framhäva ett intresse eller hobby som av någon anledning faktiskt kan vara till gagn för företaget i fråga. En ekonom med ett intresse för fotboll kan vara en perfekt matchning för en redovisningsbyrå som söker redovisningsekonomer för att ta hand om en koncern med diverse bolag inom sport till exempel. Även mjukare värden och hur du är som person kan göra skillnad för bolag vars företagskultur är central när det rekryterar. Här kan du ladda ner vår mall för personligt brev.
  7. Myt: Ditt CV måste vara max en sida
  8. Att ett CV ska vara max en A4-sida är en uppskattning mellan tummen och pekfingret och en rimlig referens att förhålla sig till. Men viktigast av allt är att ditt CV ska innehålla relevant information om dina erfarenheter och kompetenser. Har du redan ackumulerat mångårig arbetserfarenhet kan du antagligen skippa att ha med sommarjobben från gymnasietiden, men å andra sidan kanske dina erfarenheter tar mer plats än en sida och det är helt ok . Är du relativt färsk ut på arbetsmarknaden kan det däremot vara bra att visa på extra engagemang under studietiden till exempel. Vilka program och verktyg du jobbat med, vilka språk du kan och vilka engagemang du har utanför jobbet kan med fördel ta plats i ett CV. Här kan du ladda ner vår CV-mall och ha som utgångspunkt.
  9. Myt: Rekryterare vill bara tillsätta tjänsterna så snabbt det går
  10. Oavsett om rekryteraren är intern eller extern vill denne att rekryteringen framförallt ska bli lyckad. För att landa i rätt kandidat behöver kravprofilen och rekryteringsprocessen vara noga genomtänkta (läs mer här om våra rekommendationer), men man kan även behöva träffa ett antal olika kandidater som alla på pappret har rätt färdigheter och erfarenheter med sig – men som kan matcha företagskulturen i olika utsträckning.
  11. Att ha som enda mål att tillsätta snabbt kommer varken vara lyckosamt på kort eller lång sikt. Som extern rekryterare kommer man ha svårt att få fortsatt förtroende från kunden om man presenterar uppenbart fel kandidater som inte möter kundens kravprofil. Det blir snabbt tydligt för kunden om processen är stressad och hafsig. Även som intern rekryterare eller Talent Acquisition får man snabbt leva med konsekvenserna av en ineffektiv process där fel typ av kandidater ska genomgå intervjuer och än mer om det hela utmynnar i en felrekrytering.
  12. En snabb tillsättning ska aldrig vara den enda målet för en rekryterare. De bästa kandidaterna för tjänsten och en tydlig process som är både effektiv och minimerar risken för felrekryteringar bör i stället vara främsta målsättningarna i en rekrytering.
  13. Myt: Det kostar motsvarande tre månadslöner att ta hjälp av ett rekryteringsföretag
  14. Många rekryteringsföretag har som standard att ta motsvarande tre månadslöner i arvode för en rekrytering. Om en kandidat kommer ha en lön på 50.000 kr innebär det 150.000 kr i rekryteringsarvode till ett traditionellt rekryteringsföretag. Det kan även tillkomma kostnader utöver detta, exempelvis för olika tester i rekryteringsprocessen. Stäm alltid av helheten innan du väljer rekryteringsföretag, här finns några tips på saker du ska tänka på.
  15. På TB-Group har vi väl genomarbetade metoder för att presentera kvalitativa kandidater inom ett stort antal områden och givetvis enligt kundernas kravprofil och önskemål. Vi erbjuder flexibla månadsabonnemang och konkurrenskraftiga priser från endast 19 500 kr. I våra paket garanteras du att få kandidater enligt din kravprofil. Vill du anställa en eller flera av kandidaterna så påverkas inte det fasta priset av det. Kontakta oss gärna om vi kan hjälpa dig med din nästa rekrytering. 
  16. Myt: Headhunting används bara för rekrytering av chefspositioner
  17. Detta är en mycket vanlig bild av headhunting, att metoden endast används för exempelvis chefsrekryteringar och andra seniora tjänster. Många search- och headhuntingföretag specialiserar sig på just chefspositioner, medan vi på TB-Group axlar ett brett spann av tjänster och nivåer. Vi genomför headhunting åt flertalet olika företag av olika storlek och i olika branscher, exempelvis:
  18. Företag som löpande behöver anställa en viss kompetens vilket är vanligt inom till exempel IT och Bygg.
  19. Vi rekryterar snickare och elektriker till mindre företag som på grund av tids- eller resursbrist har svårt att nå ut med sina jobbannonser utan behöver hjälp med att själva söka upp personer med rätt kompetens på rätt ort.
  20. Vi genomför även headhunting och search av just seniora chefsroller och specialisttjänster som är mycket eftertraktade och anses vara svårrerkyterade. Oavsett nivå på tjänsten tar vi samma låga, fasta pris i vårt flexibla upplägg.